Przypadki użycia

3 lipca 2025
Prototypy i personalizacja produktów Personalizacja produktów staje się dziś jednym z kluczowych trendów w przemyśle i usługach. Odpowiadając na rosnące oczekiwania klientów, Hydropress zainwestował w nowoczesny system druku 3D z tworzyw. Na system ten składają się: Formlabs Fuse 1+ 30W / drukarka 3D do profesjonalnego druku 3D z tworzyw sztucznych Fuse Sift i Fuse Blast / 2 urządzenia do odzyskiwania proszku oraz czyszczenia wydruków Dzięki temu możliwe jest szybkie i ekonomiczne realizowanie indywidualnych zamówień – od prototypów, przez części zamienne, aż po gotowe produkty końcowe. Nowa maszyna pozwala drukować elementy z wytrzymałych materiałów, w tym poliamidów, poliuretanów oraz kompozytów, co otwiera szerokie możliwości dla branż takich jak medycyna, motoryzacja czy design. Cały proces – od projektu, przez druk, aż po postprocessing – odbywa się u nas na miejscu, co skraca czas realizacji i pozwala na błyskawiczne testowanie nowych rozwiązań. Klienci zyskują elastyczność, oszczędność czasu i pieniędzy oraz dostęp do wsparcia technicznego na najwyższym poziomie. Inwestycja w nową drukarkę 3D to nie tylko rozwój laboratorium Centrum Badawczo-Rozwojowego Hydropress, ale przede wszystkim realna wartość dodana dla naszych potencjalnych klientów, redefiniująca standardy prototypowania, produkcji niskoseryjnej oraz zaopatrzenia w części zamienne. Drukarka klasy Formlabs Fuse 1+ 30W to dostęp do przemysłowej technologii SLS, która do tej pory była zarezerwowana głównie dla dużych przedsiębiorstw produkcyjnych. Nowe możliwości dla klientów. Szybsze prototypowanie i produkcja niskoseryjna Fuse 1+ 30W pozwala na błyskawiczne przejście od fazy projektu do gotowego produktu. Dzięki możliwości drukowania wielu elementów jednocześnie (stacking w komorze roboczej), klienci mogą liczyć na znaczne skrócenie czasu realizacji zamówień oraz elastyczność w testowaniu i wdrażaniu nowych rozwiązań. Produkcja części końcowych o wysokiej wytrzymałości Drukarki obsługują szeroką gamę materiałów, w tym poliamidy (PA-12, PA-11), elastomery poliuretanowe (TPU) oraz materiały wzmacniane włóknem węglowym, co umożliwia wytwarzanie elementów o doskonałych właściwościach mechanicznych, odporności na temperaturę i ogniotrwałości. To otwiera nowe perspektywy dla branż takich jak automatyka przemysłowa, elektronika, AGD czy protetyka. Oszczędność i ekologia Technologia SLS umożliwia ponowne wykorzystanie do 80% proszku, co znacząco obniża koszty eksploatacji i zmniejsza ilość odpadów. Dodatkowo, drukarki nie wymagają specjalistycznych warunków lokalowych ani dodatkowej wentylacji, co ułatwia ich wdrożenie nawet w mniejszych firmach. Magazyn cyfrowy i produkcja na żądanie Zamiast gromadzić kosztowne zapasy części zamiennych, klienci mogą przechowywać modele cyfrowe i drukować elementy dokładnie wtedy, gdy są potrzebne. To minimalizuje ryzyko przestojów i pozwala na dynamiczne reagowanie na potrzeby rynku. Podsumowując, dzięki inwestycji w profesjonalną drukarkę 3D klasy Fuse 1+ 30W, laboratorium AMTH staje się centrum nowoczesnej produkcji addytywnej, oferując klientom: krótszy czas realizacji projektów większą elastyczność produkcyjną wyższą jakość i wytrzymałość wyrobów realne oszczędności oraz korzyści środowiskowe (mniejsze zużycie materiału - wydruk nie wymaga żadnych konstrukcji wsporczych) możliwość drukowania ruchomych części o skomplikowanej geometrii wewnętrznej wysoka jakość wydruków / gładka powierzchnia To krok milowy w kierunku cyfrowej transformacji produkcji i usług, który pozwali nam realizować nawet najbardziej zaawansowane projekty szybko, precyzyjnie i ekonomicznie.
Autor: Sebastian Binder 30 czerwca 2025
W wielu zastosowaniach przemysłowych odporność na korozję i zużycie to kluczowe wymagania stawiane częściom maszyn i narzędziom. Jedną z technologii, która zdobyła ogromną popularność w wielu branżach — od lotnictwa po produkcję form wtryskowych — są powłoki niklowe bezprądowe (ang. Electroless Nickel Plating, ENP).  W odróżnieniu od tradycyjnego galwanicznego niklowania, tutaj nie potrzebujemy prądu. Proces zachodzi dzięki reakcjom chemicznym — i właśnie dzięki temu daje szereg unikalnych zalet. Na czym polega niklowanie bezprądowe? Powłoka niklowa bezprądowa powstaje w wyniku redukcji jonów niklu (Ni²⁺) na powierzchni obrabianego detalu przy udziale reduktora, najczęściej podfosforynu sodu (NaH₂PO₂). Reakcja przebiega w kąpieli chemicznej w odpowiedniej temperaturze (zwykle 80–95°C) i pH, bez konieczności przykładania napięcia. Podstawowa reakcja: Ni²⁺ + H₂PO₂⁻ + H₂O → Ni + H₂PO₃⁻ + H₂ W wyniku reakcji na powierzchni detalu powstaje jednorodna warstwa niklu z domieszką fosforu. Zalety powłok niklowych bezprądowych. ✅ Brak efektu krawędziowego — warstwa ma równą grubość nawet na skomplikowanych kształtach, w głębokich otworach, rowkach czy kanałach. ✅ Bardzo dobra odporność na korozję (szczególnie w wersjach wysokofosforowych). ✅ Wysoka twardość — nawet do 550 ± 50 HV bez obróbki cieplnej, a po starzeniu cieplnym nawet do 1000HV. ✅ Odporność na zużycie i tarcie — bardzo korzystna w formach wtryskowych, tłocznikach, zaworach, komponentach hydraulicznych. Rodzaje powłok w zależności od zawartości fosforu: Typ Zawartość P (%) Nisko fosforowe 2-5 Właściwości: Twarde, odporne na ścieranie, mniejsza odporność na korozję. Typ Zawartość P (%) Średnio fosforowe 6-9 Właściwości: Kompromis pomiędzy właściwościami mechanicznymi, a korozyjnymi. Typ Zawartość P (%) Wysoko fosforowe 10-13 Właściwości: Najlepsza odporność na korozję, nieco mniejsza twardość. Gdzie stosujemy powłoki ENP? ✅ przemysł lotniczy i kosmiczny ✅ przemysł naftowy i gazowy (rury, zawory, narzędzia wiertnicze) ✅ formy wtryskowe i tłoczniki ✅ hydraulika siłowa (tłoczyska, zawory, elementy precyzyjne) ✅ elektronika ✅ przemysł motoryzacyjny (wały, elementy zawieszenia, łożyska ślizgowe) Porównanie do powłok chromowanych W porównaniu do klasycznego chromowania galwanicznego, niklowanie bezprądowe (ENP) ma kilka istotnych przewag. Po pierwsze: pozwala uzyskać równomierną grubość powłoki nawet na skomplikowanych kształtach, gdzie chromowanie ma problem z równomiernością. Po drugie: powłoki ENP wykazują bardzo dobrą odporność na korozję, szczególnie w wersjach wysokofosforowych. Co równie ważne — ENP jest znacznie bezpieczniejsze ekologicznie. Klasyczne chromowanie wykorzystuje związki chromu sześciowartościowego (Cr⁶⁺), które są silnie toksyczne, rakotwórcze i podlegają ścisłym regulacjom środowiskowym (REACH, RoHS). Rysunek: „Inżynieria powierzchni” Marek Blicharski
8 kwietnia 2025
W jaki sposób można drukować z metalowego proszku? Czym jest projektowanie generatywne i gdzie jest wykorzystywane? Jakie są metody druku 3D i ich zalety? Studenci trzeciego roku na kierunkach Mechanika i Budowa Maszyn oraz Inżynieria Mechaniczno-Medyczna wzięli udział w warsztatach, na których mieli unikalną okazję uzyskania odpowiedzi na te pytania i wiele innych, związanych z innowacyjnymi technologiami druku 3D. Podczas tego spotkania nasi inżynierowie R&D podzielili się ze słuchaczami nie tylko swoją wiedzą, ale przede wszystkim swoim doświadczeniem z ostatnich kilkunastu miesięcy pracy z technologią DMLS (Direct Metal Laser Sintering) . Współpraca z Politechniką Gdańską Zajęcia odbywały się już po raz kolejny, w ramach współpracy z Politechniką Gdańską. Poza badawczo-naukowym wymiarem, współpraca od początku ma też charakter edukacyjny tj. ma na celu pogłębianie wiedzy o druku 3D u przyszłych inżynierów oraz prezentację tego zagadnienia od praktycznej strony. Najbardziej zaangażowani studenci mają szansę na staże i praktyki w Centrum Badawczo-Rozwojowym Hydropress, zlokalizowanym w Rumi. Wszystkim osobom, które wzięły udział w warsztatach, dziękujemy za inspirujące spotkanie. Zapraszamy na kolejne.
4 kwietnia 2025
Targi "Przemysłowa Wiosna" w Kielcach to jedno z najważniejszych wydarzeń w świecie nowoczesnych technologii produkcyjnych. Szczególne miejsce wśród prezentowanych innowacji zajmuje druk 3D, który z roku na rok zdobywa coraz większe zainteresowanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i pasjonatów. Dni Druku 3D – kilka dni inspiracji Jednym z najbardziej wyczekiwanych segmentów targów są Dni Druku 3D, które co roku przyciągają czołowych producentów drukarek z Polski i zza granicy oraz firmy, zajmujące się drukiem 3D, skanowaniem 3D oraz szybkim prototypowaniem. To wydarzenie nie tylko potwierdza swoją ugruntowaną pozycję na rynku, ale także dynamicznie się rozwija, z roku na rok przyciągając coraz większą liczbę wystawców i zwiedzających. Dla inżynierów R&D w AMTH targi były wyjątkową inspiracją oraz doskonałą okazją do rozmów kuluarowych z zaprzyjaźnionymi firmami oraz lidearmi w branży. Rozwój i przyszłość druku 3D Technologie druku 3D, skanowania 3D i szybkiego prototypowania to kluczowe elementy rozwoju nowoczesnych przedsiębiorstw. Firmy myślące o przyszłości inwestują w innowacyjne rozwiązania, które pozwalają na zwiększenie efektywności produkcji i redukcję kosztów. Przemysłowa Wiosna w Kielcach to miejsce, gdzie przyszłość produkcji spotyka się z teraźniejszością, a innowacje w druku 3D odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu nowoczesnego przemysłu. Zapraszamy na relację.
Autor: Renata Szymańska 28 marca 2025
Z przyjemnością informujemy, że wyniki badań prowadzonych przez nas we współpracy z Wydziałem Mechatroniki i Budowy Maszyn Politechniki Świętokrzyskiej zostały opublikowane w prestiżowym czasopiśmie naukowym "Materials MDPI". Publikacja prezentuje ocenę właściwości wytrzymałościowych i struktury powierzchni modeli cienkościennych, wykonanych z proszku aluminiowego AlSi10Mg w technologii druku 3D typu Powder Bed Fusion (PBF). Celem badań było określenie technologicznych ograniczeń produkcji elementów cienkościennych oraz ocena wpływu grubości modeli oraz kierunku drukowania na właściwości mechaniczne i jakość powierzchni. Wyniki tych analiz mają szczególne znaczenie praktyczne. Pozwalają na optymalizację, już na etapie projektowania. Efekty prac można z powodzeniem wykorzystać m.in. na potrzeby wytwarzania komponentów w hydraulice siłowej, prowadząc do zmniejszenia masy oraz zwiększenia efektywności przepływu płynów w układach hydraulicznych. Zainteresowanych wynikami badań zapraszamy do artykułu źródłowego: Evaluation of Selected Quality Characteristics of Thin-Walled Models Manufactured Using Powder Bed Fusion Technology Autorami artykułu są: dr hab. inż. Tomasz Kozior prof. PŚk. Politechnika Świętokrzyska w Kielcach dr hab. inż. Jerzy Bochnia prof. PŚk. Politechnika Świętokrzyska w Kielcach Alicja Jurago Inżynier R&D Hydropress Michał Adamczyk Dyrektor ds. technicznych Hydropress Piotr Jędrzejewski Inżynier R&D Hydropress Dziękujemy wszystkim współautorom za owocną współpracę.
Autor: Piotr Jędrzejewski 18 marca 2025
Firma Czinger Vehicles, założona przez Kevina i Lukasa Czingerów, opracowała innowacyjny proces produkcyjny nowoczesnych pojazdów, który zrewolucjonizuje tradycyjne podejście do metod produkcji w branży motoryzacyjnej. Czinger Vehicles przy produkcji hipersamochodu szeroko wykorzystuje technologie druku 3D i generatywne projektowanie, wspomagane sztuczną inteligencją. Pozwala to na wytwarzanie ultralekkich i wytrzymałych komponentów oraz na zminimalizowanie liczby części i ich połączeń, w porównaniu z tradycyjnym modelem. Jednym z najistotniejszych dla projektu rozwiązań okazały się elementy konstrukcyjne Czingera 21C – wydrukowane w technologii 3D aluminiowe złącza. Ich zastosowanie przełożyło się nie tylko na znaczące zredukowanie masy samochodu, ale także zwiększyło jego sztywność i bezpieczeństwo. Dzięki takiej konstrukcji Czinger 21C osiągnął imponujące parametry wydajności i efektywności, wyznaczając nowe standardy w branży motoryzacyjnej. Wykorzystanie druku 3D i generatywnego projektowania w procesie tworzenia tak zaawansowanego pojazdu jak Czinger 21C okazało się kluczowe z kilku powodów: • pozwoliło zoptymalizować czas od pomysłu do wdrożenia przez szybkie prototypowanie • uprościło wprowadzanie na bieżąco niezbędnych modyfikacji w wytwarzanych komponentach pojazdu • zredukowało ilość odpadów produkcyjnych i zużycie materiałów, co przełożyło się na finalne koszty realizacji, z uwzględnieniem najwyższych standardów zrównoważonego rozwoju. 21C napędzany jest 2,9-litrowym, podwójnie turbodoładowanym silnikiem V8 o mocy 950 koni mechanicznych. Czinger łączy go z 800-woltowym układem elektrycznym, 2,8-kilowatogodzinnym akumulatorem, silnikiem elektrycznym na przedniej osi i dwoma silnikami na tylnej osi. Waga pojazdu 1315 kg  Model 21C posiada homologację do użytku drogowego w USA, spełniając wszystkie normy testów zderzeniowych i emisji spalin. Podsumowując: Czinger 21C to nie tylko przełomowy hipersamochód pod względem osiągów, zarejestrowanych podczas testów, ale także pionier w zastosowaniu druku 3D w motoryzacji. W pełni odsłania potencjał tej technologii w tworzeniu bardziej zaawansowanych, lekkich i ekologicznych pojazdów.
Autor: Piotr Jędrzejewski 27 listopada 2024
Druk 3D bezpowrotnie zmienił łańcuch procesów od idei produktu do jego produkcji. Dużo się dzieje i praktycznie każdy dzień przynosi innowacyjne rozwiązania, we wszystkich branżach. Doskonale było to widoczne na Formnext, największych międzynarodowych targach technologii addytywnych, które odbyły się we Frankfurcie. Ponad 400 międzynarodowych wystawców i tysiące odwiedzających z całego świata. To obowiązkowy punkt na targowej mapie każdego, kto poważnie myśli o rozwoju swojego biznesu. Z każdym rokiem widać coraz więcej zastosowań druku 3D i dynamiczny wzrost skali produkcji, zarówno patrząc na rozmiary drukowanych elementów jak i coraz większe ilości produkowane seryjnie. W druku z metalu prym wiedzie przemysł kosmiczny, który perfekcyjnie wykorzystuje zalety druku do tworzenia coraz większych i bardziej złożonych komór spalania silników rakietowych. One szczególnie przyciągały uwagę wszystkich zwiedzających. Inne popularne rozwiązania to chłodnice, części do motoryzacji i sportu, narzędzia i coraz większe elementy do maszyn obróbczych. Nie zabrakło też produktów z branży hydrauliki siłowej, co ze względów oczywistych bardzo nas interesowało. Podsumowując- to był dla nas dobrze spędzony czas.
Autor: Alicja Jurago 6 września 2024
Pokrywa skrzyni korbowej silnika GE F110. Skrzynia korbowa jest częścią układu smarowania olejowego, a jej pokrywa jest kluczową częścią silnika. Siły Powietrzne USA wymagają jedynie trzech do pięciu wymian miski olejowej F100 rocznie. Czas oczekiwania na otrzymanie tej części w normalnych łańcuchach dostaw często zajmuje ponad 18 miesięcy. Centra logistyki lotniczej mogłyby pokonać te wyzwania dzięki własnym możliwościom wytwarzania przyrostowego.
Autor: Alicja Jurago 4 września 2024
BMW wykorzystuje technologię druku 3D już od 1991 roku, zaczynając od produkcji części i form na odlewy. W 2015 roku w Centrum Badań i Innowacji FIZ w Monachium powstało 100 000 elementów wyłącznie dla potrzeb wewnętrznych. Drukowane części odchodzą już od samych prototypów, czy elementów wspomagających tradycyjne procesy odlewnicze, a coraz częściej druk 3D wykorzystywany jest do końcowych produktów - jednym z takich przykładów jest wytworzony w ilości już kilkuset sztuk wirnik pompy wodnej. Wirnik pompy wodnej w pojeździe odpowiada za przetłaczanie cieczy w systemie chłodzącym, co umożliwia pracę silnika w optymalnej temperaturze. Ten precyzyjny element, który przez swe techniczne życie poddawany jest niesłychanym obciążeniom odnajduje swoje zastosowanie w wyścigach Deutsche Tourenwagen Masters. Względem tradycyjnie wykonanego odpowiednika jest tańszy i prostszy w wykonaniu.
Autor: Alicja Jurago 2 września 2024
Ostatnia wydrukowana w 3D część to obudowa przekładni lokomotyw manewrowych: o imponujących wymiarach prawie jednego metra sześciennego objętości i wadze 570 kg jest to największa i najcięższa wydrukowana w 3D część, jaką firma kiedykolwiek wyprodukowała przy użyciu technologii wytwarzania addytywnego. Konwencjonalne zaopatrzenie w części zamienne wiąże się z długim czasem dostawy wynoszącym średnio dziesięć miesięcy – dzięki drukowanej formie piaskowej stworzonej metodą strumieniowego odlewania spoiwem, proces produkcji można było znacznie przyspieszyć, dzięki czemu komponent może być teraz dostępny w ciągu dwóch miesięcy. Inna zaleta pośredniego drukowania 3D z szybkim odlewaniem: dzięki tej procedurze komponent pozostaje w swoim pierwotnym trybie produkcji, ponieważ drukowana jest tylko forma dla odlewanego komponentu.
Show More
Bądź na bieżąco z nowościami!

Jesteśmy podekscytowani, mogąc podzielić się z Tobą najnowszymi wiadomościami ze świata druku 3D.


Zapisz się do naszego newslettera, żeby być jednym z pierwszych, którzy dowiadują się o postępach naszego projektu i efektach badań.

Zostaw swój e-mail, aby:
  • Otrzymywać regularne aktualizacje o kluczowych etapach projektu Hydropress.
  • Być informowanym o otwarciu zamówień komercyjnych.
  • Mieć dostęp do ekskluzywnych treści i promocji.

Zainteresowany